Denne myten er fullstendig sann, verifisert og bekrefta av tidlegare leiar Tobben, og her er histora bak den, klippa direkte frå Hulen sin internavis Backstage:
”Etter at bankterminalmannen hadde vært innom og skifta
terminal i Nedre Bar to ganger på kort tid, var irritasjonen stor hos øko-Sig
da dryppunktene nok en gang tok knekken på maskineriet. Hun så forferdelig lite
frem til å ringe atter en gang til den allerede oppgitte og forarga
bankterminalmannen.
Dette ble fremlagt på et styremøte. Heldigvis var det folk
som visste råd. Her var det ingen vits i å ringe etter assistanse! Internansvarlig
Belgen hadde planen klar, og iverksatte den umiddelbart. Bankterminalen trengte
kun å tørkes – så dermed bar rett inn i Hulens gamle og ustabile vrak av en
steikeovn med den! Dette hadde Belgen gjort før. Ingen fare. Styremøtet kunne
fortsette.
Ved neste kaffepause la Tobben merke til en rar lukt fra
ovnen. Ved nærmere undersøkelse viste det seg at kortterminalen nå var tørr for
vann – men like fullt i ferd med å renne bort. ”Krisestemning” beskriver vel
atmosfæren som la seg i møtelokalet, dog ikke uten en god dose galgenhumor. Bankterminaler
er dyrt leketøy. Sigrid brukte en uke på å gruble ut en genial unnskyldning for
å dekke over skandalen (f.eks. at ”vi bare kom på jobb, så var den slik”, ”det
må være en kortslutning” og ”en eller annen ny arbeider må ha gjort det”), men
fant til slutt ut at det ikke nyttet å gjøre annet enn å fortelle sannheten. Da
kortterminalmannen omsider kom travende inn dørene, utbrøt han: ”Ja, no e’ eg
faen meg spent!”. Han ble ikke skuffet. Halvveis forbannet og halvveis
humoristisk skrev han ut en skademelding han sa kom til å havne i en ramme på
veggen på kontoret. Mens han fylte ut papirene leste han høyt hva han skrev:
”Hadde fått vann i terminalen. Puttet den i stekeovnen for å fikse den. Er nå
flat som en pannekake.”
Historien ville gå sin seiersgang i bransjen, mente han. Den
saken var grei. Bare en uke eller to senere kom det frem at denne allerede
legendariske Hulen-episoden ble brukt som lattervekkende skrekkeksempel da
bankfolk i Ålesund var samlet til kurs. Økonomiprofessor Eilifsen ved NHH (far
til øko-Sig) fikk også høre historien bli fortalt i en større forsamling, og
han reagerte med å ringe sin datter umiddelbart etterpå og spørre: ”Er dere
virkelig så dumme?”
Litt morsomt var det også da en erfaren vakt klaget sin nød
til leder over disse ”håpløse nybegynnerne” – de måtte da faen forstå at før
man putter grandien i ovnen må man ta av plastikken! Denne vakten hadde brukt
lang tid på å skrape smeltet plast ut av stekeovnen kvelden i forveien. Leder ristet
tilsynelatende sjokkert på hodet og sa at slikt går ikke an…
Det kan legges til at kortterminalmannen må ha satt virkelig pris på den gode historien det tross alt ble ut av det, for han sendte aldri ut noen regning på den fargesprakende plastikkpannekaken. Belgen ble forøvrig, som den første på lenge, tildelt Hulens tradisjonsrike tabbe-diplom MOLPID ved det påfølgende hulebord.”
Det kan legges til at kortterminalmannen må ha satt virkelig pris på den gode historien det tross alt ble ut av det, for han sendte aldri ut noen regning på den fargesprakende plastikkpannekaken. Belgen ble forøvrig, som den første på lenge, tildelt Hulens tradisjonsrike tabbe-diplom MOLPID ved det påfølgende hulebord.”
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar